úterý 29. března 2011

Recenze - Smečka (RC)


Smečka
 Autor:  Andrea R. Cremer
 Český název: Smečka
 
Originální název: Nightshade
 Knižní 
série: Smečka
 Díl: první
 Žánr: fantasy


Co vás v knize nemine aneb děj 



Celý příběh se točí okolo mladé vlčice Cally Torové. Ano, vlčice :). Calla se potácí s velkým otazníkem, který se týká jejího života. Jejích 17 let žití, kdy se snaží srovnat s tím, že její život je nalinkovaný již od mala a myslím, že se to začíná i dařit, se ji mihne před očima osoba, která ji všechno obrátí vzhůru nohama. A to bohužel zrovna tehdy, kdy má vypuknou velký obřad, na který se ( psychicky ) připravuje již od dětství.  Noc Samhainu. 31.října. Noc kdy je hranice mezi světem a podsvětím nejtenčí...




      Shay to je ta osoba. Kluk, který se vynořil z čista jasna. Nejdřív z toho bylo jen zamihotání srdce a budoucí pocit vinny. Jenže z kluka, kterého zachrání se stane její spolužák, následně podstatná osoba ve světě nadpřirozena a potom láska jejího života (?).
       Jenže to by bylo pro svět plný kouzel moc jednoduchý :) Calla už je totiž zadaná a ve vlčím světě se dodržuje pořekadlo - co se domluví to platí, zvláště když je to tak důležitý sňatek. Dochází totiž ke sjednocení dvou smeček Baneů a Nightshadů, kde je právě Calla vůdkyní a  Renier (po vrstevníky Ren:))  zase vůdce u Baneů. Kdo že se ptáte? Její budoucí manžel...


Ach, ach..ta láska...

Nezkušená by řekla, že být ústřední holka mezi 2mi krasavci je sen všech dívek, ale to se teda sakra sekla...Calla skáče z jednoho na druhého a hormony s ní lomcují už i u sebemenšího dotyku. A tak se dostáváme do tak oblíbených zamilovaných trojúhelníků spisovatelek (proč nám to všechny děláte?! >:/ ) 
Shay miluje Callu, Calla se líbá s Renem, Ren miluje Callu, Calla miluje Shaye. Tentokrát je to opravdu zamotaný, protože mladá spisovatelka nám oba chlapce vykreslila jako ideály. Ovšem každý je úplně jiný, a tak se fanynky rozdělují na TEAMY SHAYE a TEAMY RENA, jenže já se nemůžu přidat ani k jedné. Miluji když má kluk přirozenou autoritu a vyvolává u mě pocit bezpečí viz. Ren. Takže musím uznat, že kdybych byla na místě Cally, zamiluji se do Rena. On ji opravdu miluje a udělal by pro ni vše, co je v jeho silách. A jelikož to Calle nestačí a pořád se přiklání k Shayovi, přijde mi, že si ho nezaslouží, ale nemůžu se jí divit. Ono když váš vyvolený je prostě někdo jiný, nedá se na to jen tak zapomenout, i kdyby se mělo, zvláště když zakázané ovoce chutná nejlépe, viď Callo! :) 
Ale kupodivu mě to nenaštvalo, protože jsem si vytvořila skvělou partnerku k Renovi, tu která by si ho zasloužila, a tou je...Sabine. Jo, přesně tak .) . Ona se mi zdá, že je hodna být vůdkyní. Je mi ji líto, ani nevím proč na mě takhle zapůsobila, když ona je pořád sama, v krizových situacích, se ale chová klidně, je zodpovědná, hodná a bere pravidla tak jak jsou a dodržuje je bez ohledu na to, jestli s nimi souhlasí, a když jde do tuhého uchrání tolik lidí, kolik jen zvládne, například tehdy, když se obětovala za Cosettu. Takže se ze mně stává TEAM SABINE&REN a potom tedy zbývá  CALLY&SHAYE :DDD 


Překlad + psaní


O překlad této knihy se postarala Lenka Fajtejsková, která má na svém kontě přes 25 knih. Překlad nebyl slangovou češtinou, za což jsem byla ráda, ale úplná spisovnost tam taky nebyla. To, ale ničemu nevadí, naopak to bylo velmi příjemné na čtení. Změny se děly pouze ve slovíčkách typu miluju/ miluji :) , za což dávám plus. Co se týče psaní, velmi mi to stylem připomínalo sérii Vampýrskou Akademii. A tudíž se mi to krásně čtivě četlo. Jinak kniha je psaná z prvního pohledu a to samozřejmě Cally. Dále nepotěším příznivce, rozsáhlých popisů, i když je kniha dlouhá 399 stránek, pořád se tam něco děje, ale popisování okolí to není. Což mě naopak potěšilo  (s vyjímkama), jsem příznivec rozhovorů- přímých řečí a těch je kniha nabytá.


Slabiny - spoilery


A tady jsou ty vyjímky :). Velice mě zklamalo, že spisovatelka nerozepisovala ty důležité informace.  V prvních pěti stránkách Calla objeví Shaye, zabije grizzlyho, dokonce se "zamiluje", přemění se před nim, nechá ho pít vlastní krev, zachrání mu život, pokecá si s nim ( to mi přišlo fakt ujetý, protože on je téměř mrtví, ale stihne se jí ptát co je zač), náhle ho uhodí a odveze pryč. 
No,,, jiná spisovatelka by jen o tomhle stihla napsat půlku knihy. Pro mě jako pro čtenářku, která teprve vezme knihu do ruky a ještě není s příběhem sžitá...!!!...to stejné se stane ještě v půlce knihy, konkrétně v jeskyni Haldis. Než jsem si stihla uvědomit, že je napadl obrovský pavouk, už byl mrtev. To bych ještě v pohodě přešla, ale rozhodně bych netušila, že jen o stránku dál se ze Shaye stane vlk. Calle začne působit jed pavouka a k uzdravení potřebuje vlka. A hle! Během 10 minut po velice krátkém rituálu, Shaye promění. Na začátku další kapitoly s ním jde už i lovit jeleny...tak strašně lehká proměna pro mě bylo největší mínus.


Hodnocení


Po přečtení série o Mercy Thomsnové jsem si vlčí svět velmi oblíbila a těšila se na další knihy s touto tématikou, Smečku všichni velice vychvalovali, a tak jsem se na ni těšila a nezklamala, naopak jsem byla překvapena. A jsem tudíž opravdu ráda za to, že osídlila moji knihovničku. Příběh je čtivý, napínavý a bez zastavení čtete od první do poslední stránky. I plná překvapení, například celou dobu vás kniha nechá věřit, že Calla se Shayem na -to- (nechci spoilerovat :), už teď mi uniklo pár věcí) přišli, ale poslední dvě kapitoly vás zase hodí do nejistoty. Jelikož se nakonci nedostavily odpovědi naopak se znásobily (*nářek* :)), velice se těším na pokračování Wolfsbane.  Jinak knihu bych podle hvězdiček hodnotila jako -  4 a půl hvězdičky . Sice mě  mrzelo to, o čem jsem psala ve Slabinách, ale nechtěla jsem knihu kvůli tomu ochudit o celou hvězdičku, takže takhle :) 


Ještě jednou (a ne naposledy:)) bych chtěla poděkovat Knižnímu klubu za poskytnutí knihy. Děkuji moc :)                        -A

Žádné komentáře:

Okomentovat